Pages

Sunday, November 7, 2010

Nilai Negatif Sistem Pembaratan Barat


Hasil Pengaruh Nilai Sistem Pembelajaran Barat:-

1) Dikotomi Ilmu: Pemisahan antara ilmu-ilmu yang bersifat nilai-guna dan kebendaan daripada ilmu-ilmu yang bersifat keagamaan dan kepercayaan.

2) Sekularisasi Ilmu: Ilmu yang diajar di dalam persekolahan tidak membawa kepada Ma’rifatullah (mengenal Allah).

3) Pembaratan Ilmu (Westernisasi Ilmu): Gambaran bahawa tamadun Baratlah yang bertanggungjawab mengembangkan ilmu pengetahuan dan memimpin tamadun ilmu.

4) Kosong-Tauladan: Sistem pembelajaran yang tidak didasari oleh konsep tarbiah (pendidikan kerohanian) melalui aspek qudwah hasanah (contoh tauladan yang baik).

5) Material-Sentrik: Memusatkan tujuan penguasaan ilmu pengetahuan kepada kebendaan semata-mata.

No comments:

Post a Comment